måndag 5 oktober 2015

Så kan Google hjälpa dig att skriva rätt

Om man skriver en text och inte vet hur man skriver en mening rätt. Då kan man ibland få hjälp av Google.

Om man t.ex. är osäker på om det heter "jag är inte glad" eller "jag är glad inte". Då kan man söka på Google. Skriv meningen med citat-tecken ("")! Då söker Google på precis den meningen.

Jämför hur många resultat Google hittar (antal gånger meningen finns på Internet)!

"jag är inte glad" ger ungefär 67 700 resultat.
"jag är glad inte" ger ungefär 2 760 resultat.

Den första meningen "jag är inte glad" får många fler resultat. Om skillnaden är stor och den andra mening får lite eller inga resultat. Då är det ganska säkert att den första meningen är rätt och att den andra meningen är fel.

Ett exempel till:

Om man söker på "jag är idag inte trött" får man ungefär 2 resultat.
Om man söker på "jag är inte trött idag" får man ungefär 2 130 resultat.
Om man söker på "idag är jag inte trött" får man ungefär 14 000 resultat.

Den första meningen med 2 resultat måste vara fel. Den sista meningen är vanligast, men den andra meningen är också rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar