tisdag 8 september 2015

Nya ord - många verb

Verb:

Jag saknar mitt land, men jag vill bo i Sverige.
Jag längtar tillbaka till mitt hemland och jag vill flytta tillbaka dit.
Hon avskyr honom. Hon tycker inte om honom och vill inte träffa honom.
Hatar är mycket starkare.
Promenerar är synonym med går.
När man motionerar kan man gå, springa, cykla m.m.
Man motionerar för att kroppen ska må bra.
En jägare jagar älgar i skogen. Katten jagade musen.
När man blir yr tappar man balansen.
Svimma är mer än yr. När man svimmar kommer man inte ihåg vad som hänt.

Doftar och luktar är synonymer. Doftar är positivt, t.ex. det doftar gott. Man kan också säga att det luktar gott, men det kan också lukta illa.
Om man slutar andas så dör man.

Han är långt bort. Därför ropar jag så han hör mig.
Barnen skriker och gråter. Sluta skrika!
När min kompis pratar för högt: Kan du prata lite lägre?
Om jag är lite arg på honom: Varför skriker du? Jag hör om du pratar vanligt.

Substantiv:

En olycka handlar ofta om att man skadar sig. En bilolycka är när bilen krockar.
Om man skadar sig och inte kan gå, kan man sitta i en rullstol .
Ett yrke är flera jobb som är lika. Det finns många yrken, t.ex. lärare, polis, snickare m.fl.

Adjektiv:

Häftig kan betyda flera saker, t.ex. plötsligt, snabbt eller fort.
Om man gör något spännande för första gången kan man säga att det är häftigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar