torsdag 27 augusti 2015

Vi samlar nya ord

Alla elever har i läxa att samla på nya ord. Vi börjar lektionen på SFI med att prata om de nya orden.

Våldet i Syrien ökar.

Jag tappar ett glas. Glaset ramlar ner på golvet och går sönder.

ge - ta       lämna - hämta      är motsatser.
Jag ger honom en present.
Jag tar en kaka.
Jag lämnar barnen på dagis kl. halv åtta.
Jag hämtar barnen på eftermiddagen.

Man kan låna böcker på biblioteket och pengar på banken.

Jag stjäl 100 kronor från min kompis.
Igår stal jag 100 kronor.
100 kronor är en liten stöld.
En miljon kronor är en stor stöld.

En tand     flera tänder
Jag har ont i en tand och ska gå till tandläkaren.
Det finns framtänder, hörntänder, kindtänder och tuggtänder.

En bostad kan vara en lägenhet, ett hus eller ett radhus.

Jag måste göra flera inköp. Jag ska köpa kläder, skor, mat och möbler.

En strand är gränsen mellan land och vatten.
På en badstrand kan man bada.
På en sandstrand finns mjuk sand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar