måndag 17 augusti 2015

Presentation - berätta om dig själv

Man kan berätta vad man heter, var man kommer ifrån och hur länge man varit i Sverige. Man kan också berätta vilka språk man talar och vad man gjorde innan man kom hit. Sen kan man också berätta vad man är intresserad av och vad man vill göra i framtiden.

Exempel på en presentation:

Jag kom till Sverige för 1 och ett halvt år sedan. Jag pratar flera språk och går nu på S F I för att lära mig svenska. Jag har läst på S F I förut, men var sen hemma med barnen. Nu är jag tillbaka på S F I igen. Jag har en familj med 3 barn. Det är 3 pojkar, men jag vill gärna ha en flicka också. Jag jobbade inte i mitt hemland, utan var hemma med barnen. Jag tycker om att promenera och titta på TV. Jag tycker också om att laga mat och gå på restaurang. När jag var liten tyckte jag inte om att läsa och skriva, men det gör jag nu. Efter S F I vill jag jobba i en affär.

Exempel på frågor?

Hur kan du prata så bra svenska?
Vad vill du jobba med i framtiden?
Vad tycker du om att göra?
Tycker du om att baka?      Ja, det gör jag.      Nej, det kan jag inte.
Ska du åka till Eritrea?       Ja, kanske.

Hur länge har du varit i Sverige?    Jag har varit i Sverige lika länge som Fredrik. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar