onsdag 26 augusti 2015

Fler motsater

trött - pigg
Om man inte är trött och inte pigg kan man säga:
Jag är ganska pigg
Jag är lite trött
Jag är mycket trött

sjuk - frisk
I vår klass är 10 elever friska och en elev sjuk.

glad  -  ledsen
Man ler när man är glad.
Vi har 10 st. glada elever i klassrummet.

snäll  -  elak/ond  

vänlig - ovänlig

lugn - orolig / stressad / nervös

upptagen  -  ledig

liten - stor

lång - kort
Om man inte är lång och inte kort kan man säga:
Jag är ganska lång eller jag är ganska kort.

dålig - bra      jättedålig - jättebra

ljus - mörk
Färger kan vara ljusa eller mörka. Man t.ex. säga: Han har en mörk tröja.

snabb – långsam             fort – sakta

stark – svag

Adjektiv har olika former för en-ord, ett-ord och plural (flera).

dyr - billig
Man kan köpa billiga kläder och skor på Pärlan.
Jag köpte en   billig   skjorta på Pärlan.
Jag köpte ett  billigt   bord på Pärlan.

Man kan använda flera adjektiv tillsammans. Då ska alla adjektiv ha samma form, t.ex:

Jag köpte ett stort mörkt fult bord på Pärlan.
Jag köpte flera stora mörka fula bord på Pärlan.

Jag köpte flera stora gula böcker på torget.
Vi har ett smalt blått skåp i klassrummet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar